مصطفی ناصحی

وب نوشته‌های یک آینده‌پژوه دغدغه‌مند

مصطفی ناصحی

وب نوشته‌های یک آینده‌پژوه دغدغه‌مند

مصطفی ناصحی

مصطفی ناصحی؛
دانشجوی دکترای آینده‌پژوهی؛
کارشناس ارشد مدیریت؛
کارشناس تحلیل سیستم‌ها؛
به زعم خودم، دغدغه‌مند؛
و انشاءالله، همیشه مشتاق یادگیری...

  • ۰
  • ۰
سه مقوله «مدیریت سازمان»، «برنامه‌ریزی بلندمدت» و «سناریونویسی» علی رغم تمام تفاوت‌ها، در زمینه سیر تحولات، شباهت زیادی به هم دارند.

مدیریت سازمان، از ابتدا با رویکردهای شبیه به مهندسی مواجه شد و سپس در طول تاریخ، این رویکرد جای خود را به نگاه‌های انسانی‌تر و اقتضائی‌تر داد.

برنامه‌ریزی بلندمدت نیز از ابتدا تاکنون، مراحل گوناگونی را به خود دیده است. به طور کلی، این مراحل از رویکردی خشک و چارچوب‌مند به سمت رویکردهای آزادانه‌تر و منعطف‌تر حرکت کرده‌اند؛ تا جایی که اکنون سال‌هاست استفاده از تفکر راهبردی به جای مدیریت راهبردی توصیه می‌گردد و اخیراً از پیوند بین مدیریت راهبردی و آینده‌پژوهی تحت عنوان آینده‌نگاری راهبردی صحبت می‌شود.

مروری بر آخرین شماره مجله futures نشان می‌دهد که سناریونویسی نیز اکنون به سمت هنر داستان‌نویسی علمی-تخیلی متمایل شده است. این روش اساسی در آینده‌پژوهی، در سال‌های اولیه نیز چارچوب‌مند نبود اما پس از گذشت حدود یک دهه، در دهه 1970 روش‌مندتر و خشک‌تر شد و بعد از آن، مسیر خود را به سمت انعطاف بیشتر و به کاربردن مهارت‌های جدیدتر -نظیر داستان‌نویسی و هنر- ادامه داد.

ماهیت میان‌رشته‌ای آینده‌پژوهی، قاعدتاً به روش‌های آن نیز سرایت می‌کند و این، ترکیب سناریونویسی با هنرهای دیگری نظیر رمان و حتی تصویرسازی را منطقی جلوه می‌دهد. در آینده، حتماً از این ترکیب جدید خواهم نوشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی